Det er ikke vanskelig å strikke fletter. Helt sant! Selv om oppskriftene kan se kryptiske ut og særlig dobbeltsidige fletter …

Fortsett lesing »

Forklaring: Slik strikker du fletter

Det er ikke vanskelig å strikke fletter. Helt sant! Selv om oppskriftene kan se kryptiske ut og særlig dobbeltsidige fletter kan virke veldig komplisert er det ikke noe hokus pokus. I dette innlegget skal jeg vise deg hvordan du strikker fletter. :)

Det finnes utrolig mange flettevarianter der ute i den store vide verden. Prinsippet er det samme for alle; man bytter rekkefølgen på maskene etter et bestemt mønster ut ifra hvordan fletten skal se ut. Fletten jeg har valgt for å demonstrere er en enkel flette og ser ut som en helt vanlig hårflette. Den står forklart slik:

Fletten består av 9 m.
1. – 2. omg/p: Rett på retten og vrang på vrangen (glattstrikk).
3. omg/p: Sett 3 m på flette-p foran arb. Strikk 3 m, strikk m på flette-p, strikk de siste 3 m.
4. – 6. omg/p: Rett på retten og vrang på vrangen (glattstrikk).
7. omg/p: Strikk 3 m, sett 3 m på flette-p bak arb, strikk 3 m, strikk m på flette-p.
8. omg/p: Rett på retten og vrang på vrangen (glattstrikk).
Gjenta disse 8 omgangene.
 

Fletten kan også stå forklart som diagram:

Diagram av flette

Akkurat hvordan tegnene ser ut kan variere fra bok til bok og fra designer til designer, men det vil alltid følge med en tegnforklaring som forteller hva symbolene betyr.

Når du strikker fletter trenger du en hjelpepinne. Du kan bruke en flettepinne, men selv foretrekker jeg å bruke en strømpepinne fordi jeg synes det er lettere å bruke. Det er vanlig at fletter er omgitt av felter med vrange masker på begge sider. De vrangstrikka feltene gjør nemlig at flettene kommer ekstra tydelig fram. På min prøve har jeg seks masker på hver side, inkludert kantmaske.

1

Trinn 1. Strikk fram til der du skal begynne å flette.

Trinn 2.

Trinn 2: Flytt oppgitt antall masker over på hjelpepinnen (i eksempelet er det 3). Hjelpepinnen stikker du inn fra høyre mot venstre, som om du skulle strikket masken vrangt, og løfter over.

Trinn 3.

Trinn 3: I flettemønsteret står det at man skal sette maskene på en hjelpepinne foran arbeidet. Det vil si at hjelpepinnen med maskene skal være på rettsiden av arbeidet ditt, mellom deg og de pinnene du strikker med.

Trinn 4.

Trinn 4: Strikk oppgitt antall masker (i eksempelet er det 3), mens du har maskene på hjelpepinnen på forsiden av arbeidet.

Trinn 5.

Trinn 5: Nå strikker du maskene på hjelpepinnen.

Flette

Her ser du hvordan de tre maskene du hadde på hjelpepinnen legger seg over de tre maskene du strikket først. Når du har hjelpepinnen på forsiden av arbeidet, vil disse maskene legge seg over de maskene du strikker bak hjelpepinnen.

Trinn 6.

Trinn 6: Strikk de resterende maskene av fletten, og fortsett på arbeidet ditt.

Trinn 7.

Trinn 7: Nå har vi kommet til omgang/pinne 7 i flettemønsteret. I eksempelfletten skal du strikke de tre første maskene av fletten.

Trinn 8.

Trinn 8: Nå skal du flytte oppgitt antall masker (i eksempelet er det 3) over på en hjelpepinne på baksiden av arbeidet. Baksiden vil si vrangsiden. Nå har du strikketøyet mellom deg og hjelpepinnen. Hjelpepinnen stikker du inn fra høyre mot venstre, som om du skulle strikket masken vrangt, og løfter over.

Trinn 9.

Trinn 9: Strikk oppgitt antall masker (i eksempelet er det 3), mens du har maskene på hjelpepinnen bak. Pass på hvor du har tråden din, så den ikke surrer seg bak hjelpepinnen.

Trinn 10.

Trinn 10: Strikk maskene på hjelpepinnen.

Flette

Her ser du hvordan de tre maskene du hadde på hjelpepinnen legger seg under de tre maskene du strikket først. Når du har hjelpepinnen på baksiden av arbeidet, vil disse maskene legge seg under de maskene du strikker foran hjelpepinnen.

Fletten på retten

Gjenta flettemønsteret i høyden slik det står oppgitt i oppskriften du følger, eller til du synes du har flettet langt nok. Slik ser eksempelfletten ut på rettsiden.

Fletten fra vrangen.

Fletten har en helt tydelig vrangside.

Nå som flettekoden er knekt er det bare å kaste seg ut i flettestrikkingens fantastiske verden! :)

Eksempel på Stella Charming Design med fletter her Heliantus og Rusoløye.

Nå sitter du sikkert og lurer på hvordan du skal strikke dobbeltsidige fletter? Jeg har tross alt flere design med dobbeltsidige fletter enn vanlige fletter så langt. Bare rolig, et tilsvarende innlegg som forklarer dobbeltsidige fletter kommer etter om få dager. :)


Arkivert i:Strikking, Tutorials Tagged: flette, Flettekurs, fletter, flettestrikk, forklaring, hvordan strikke fletter, slik strikker du fletter, Stella Charming Design, strikke flette, strikkekurs, tutorial